Waarom moet je weten wat de 3 H’S zijn?

SanneInspire, video marketing

Video is een te belangrijk onderdeel geworden van je marketingstrategie om het er maar een beetje ad hoc bij te doen.

Wil je met video vooral bereik genereren (reach), een blijvende impact maken (touch) of aantrekkingskracht uitoefenen op je doelgroep (move)? Het is niet een kwestie van of-of, maar en-en.  Talmon hanteert al jaren haar REACH-TOUCH-MOVE principe voor het bepalen van de beste videomarketing strategie in de customer journey van klanten. En sinds een tijdje noemt Google dezelfde uitgangspunten voor een succesvolle content planning de 3 H’s: Hero, Hub en Hygiene/Help 🙂

Image

HERO content

Dit is de content die je een paar keer per jaar naar een groot, breed publiek wilt pushen. Het doel is een groot bereik te genereren en hier wordt ongetwijfeld relatief het meeste budget aan besteed. Dit is dus de content waarmee je het liefst viral wilt gaan. Hoogstwaarschijnlijk heb je maar een paar hero-momenten per jaar, bijvoorbeeld grote productlanceringen of seizoensgebonden campagnes of ‘tent poles’.

Image

HUB content

Hub-content is uitermate geschikt voor engagement met je doelgroep en wordt regelmatig en op vaste momenten gepubliceerd. Dit wordt vaak het hele jaar door gespreid. Denk aan afleveringen van een vaste rubriek of meerdelige en seriematige video’s. Sterke hub-content creëert engagement en zorgt voor herkenbaarheid en een nieuw perspectief op de passies en interesses van je doelgroep.

Image

HYGIENE of HELP content

Dit zijn video’s die uitleg geven en vragen beantwoorden van klanten. Deze content is op elk moment relevant. Denk aan producthandleidingen, how-to instructievideo’s en tips & tricks. Het is de stille kracht in je video-contentstrategie. Het zorgt voor een groter deel van het aantal views en kijkers dan je in eerst instantie misschien denkt.

Programmeren en channel strategie

Bepaal waar je kanaal voor staat. Maak video's met een consistente tone-of-voice. Breng een release-strategie in kaart. En zorg dat je timing goed is en geef mensen een reden om terug te blijven komen.

Take aways

     Creëer hero content om te profiteren van tent-pole-evenementen en vergroot je publiek op een krachtige manier.

   Creëer Hub content om mensen een reden te geven om regelmatig je channel te bezoeken.

   Creëer Help-content die duidelijke antwoorden geeft op frequente YouTube-zoekopdrachten.